Ordløst om regnet

ANMELDELSE
Publisert 24/06/22

Regnværsdagen

Omtale: Regnværsdagen

Tittel: Regnværsdagen
Illustrasjon: Max Estes
År: 2022
Sider:
41
Forlag:
Ena Forlag
Format: Bok med harde permer
ISBN: 978-82-419573-1-4

Bøker helt uten ord er sjelden vare på det norske bokmarkedet, men Max Estes’ Regnværsdagen er et nytt tilskudd til denne sjangeren, som med sitt minimalistiske uttrykk er en fin og lettforståelig bok for de minste.

Max Estes er en av våre mest produktive illustrasjonsforfattere innen tegneserie- og barnebokfeltet. Siden debuten med tegneserien Hello, Again i USA i 2005 har han gitt ut om lag tjue tegneserier og bildebøker. Bøkene hans har det visuelle i sentrum og har ofte svært lite tekst. I Estes’ nyeste bok, Regnværsdagen, er det ikke et eneste ord – fortellingen utspiller seg i det vi ser på hvert enkelt oppslag. Det er ikke mange slike ordløse bøker som kommer ut hvert år, og selv om Gyldendal for noen år siden lanserte prosjektet Ordløse bøker, har sjangeren aldri fått noe ordentlig oppsving i offentligheten. Men det er kanskje ikke så rart, siden de fleste bokanmeldere har sin bakgrunn fra den tradisjonelle skjønnlitteraturen, og ordløse bøker er heller ikke så lette å inkludere i høytlesningsstunder på f.eks. biblioteker eller for større grupper med barn, som skoleklasser.

En verden av vann

På baksiden av Regnværsdagen står det: «Det skjer aldri noe gøy på en regnværsdag.» Men akkurat denne påstanden gjør Max Estes’ bok selv til skamme. Regnværsdagen handler nemlig om en liten gutt og hunden hans som tar seg en tur ut i regnet. I denne fortellingen bøtter det virkelig ned med regnvann fra skyene, og gutten er, praktisk nok, utstyrt med en knallgul regnfrakk og en like rød paraply. Det hindrer allikevel ikke regnet i å skape en større og større verden av vann. Først plasker gutten bare rundt i noen sølepytter, men etter hvert som fortellingen utvikler seg, blir pyttene snart til en elv med en krokodille i, så til en sjø omkranset av vegetasjon og videre til et stort hav med skip og en kjempestor, skummel blekksprut. Da er det best å komme seg hjem. Og hjemreisen blir minst like fantasifull som alt det som har skjedd tidligere. Men hva som skjer videre, skal jeg ikke røpe her.

Regnværsdagen (2022) av Max Estes, publisert av Ena Forlag.
Regnværsdagen (2022) av Max Estes, publisert av Ena Forlag.

I denne boken er det altså ikke ett eneste ord, og dette gjør at man kan nærme seg historien på ulike vis. Enten kan man bare se på bildene – alene eller sammen med noen – og følge historien gjennom å peke og snakke enkelt om hva som skjer. Eller så kan man, enten som barn eller voksen, dikte sin helt egne fortelling ut fra de bildene man ser i boken – en herlig måte å trene opp sin egen kreativitet på. Slik kan også boken, som er laget for de minste (3–6 år), fortelles på en mer fabulerende og ordrik måte som også kan passe for litt større barn.

Regnværsdagen (2022) av Max Estes, publisert av Ena Forlag.
Regnværsdagen (2022) av Max Estes, publisert av Ena Forlag.

Sirkler, firkanter og streker

Estes’ illustrasjoner har, slik de pleier, et grafisk og lettere stilisert preg. I illustrasjonene kan man enkelt dele inn de ulike visuelle elementene i sirkler, firkanter og streker, og alle farger holder seg plettfritt innenfor de tydelige, svarte konturene de skal holde seg innenfor. Dette er rent og enkelt og lettforståelig, og det er ingen overflødige elementer å se i oppslagene. Elementer som har en narrativ funksjon, går foran det rent dekorative. Slik blir dette en effektiv måte å fortelle visuelt på, og vi er aldri i tvil om hva som skjer i denne fortellingen. Ellers kan man trygt si om denne boken at den er blå! Den er tegnet/trykt på lyseblått papir, og flere av hovedelementene, som regn, hus og møbler, er farget med en mørkere blåfarge. I tillegg er de to andre primærfargene rødt og gult dominerende i fargebildet, og vi finner innslag av sort, hvitt og grått. Men nettopp denne enkelheten, både i fargevalg og i illustrasjonene av hver enkelt scene i fortellingen, gir dem et klart fokus og boken en tydelig identitet, og dette appellerer til leserens fantasi. For hvem er gutten, hva heter han, og hva heter hunden hans? Hvem er mannen i robåten – er det en bestefar? Og hvor langt går egentlig reisen gjennom stadig større mengder med vann? Et lite barn ville sikkert lure på hvor mammaen og pappaen til gutten er, så da må man kanskje snakke litt om det også og finne på noe morsomt å svare.

Regnværsdagen (2022) av Max Estes, publisert av Ena Forlag.
Regnværsdagen (2022) av Max Estes, publisert av Ena Forlag.

Max Estes’ nyeste bok er en fortelling som bekrefter det gamle slagordet «less is more», og som har kvaliteter som gjør den interessant for lesere på både to og førtito. Og sammenlignet med virkelige regnværsdager er Max Estes’ både en lys, lett og lekkert fargelagt regnværsdag.