Kunst i luften
Fiscal Cliff
Tittel: Fiscal Cliff
Kunstner: Erlend Peder Kvamm
Form: Tegning
Visningssted: Grafill, Oslo
Tidsrom: 16.04–09.05 2020
Samfunnsmessig vekst og fall er bakteppet for utstillingen Fiscal cliff på Grafill. Kunstneren Erlend Peder Kvams lek med tegn og symboler gir friske perspektiver.
Den aller første utstillingen i Grafills nye lokaler i Møllergata 39 viser en serie overskuddspregede arbeider i tusj, av kunstner og illustratør Erlend Peder Kvam (1994). Grunntematikken i arbeidene er finansfall og illustrasjon, mens det ferdige resultatet svinger seg innom tegneserier og kunst. Verkene i utstillingen Fiscal cliff har flere lag som åpner seg mot betrakteren, enten de sees selvstendig eller satt i sammenheng.
Med den pågående smittefaren har tilgjengeligheten til utstillingen begrenset seg til smittesikre visninger, med én dagsåpen helg og finissasje på tampen. En positiv konsekvens av smittesituasjonene er den utførlige digitale presentasjonen av utstillingen med video, tekst og bilder som kan sees døgnet rundt av hvem som helst på nett. Slik har utstillingen blitt tilgjengelig for flere, inkludert alle dem som befinner seg utenfor Oslo.
Koko komikk
Mens utstillingen har pågått, har Kvam vunnet Gull i Visueltkonkurransen til Grafill for omslaget til Cezinandos plate «Et godt stup i et grunt vann». Tittelen kunne like gjerne vært brukt om utstillingen. Foruten humor og stil vektlegger juryen adjektivet koko som en særlig verdifull kvalitet ved designet. Disse tre elementene lyser også gjennom på utstillingsarbeidene. Den fremste kvaliteten i Fiscal cliff er likevel leken med symboler.
Fiscal cliff kan på norsk oversettes til budsjettstup og viser til øyeblikket hvor den røde streken faller dramatisk på den økonomiske grafen. Da begrepet oppsto i USA i 2012, gav det nytt liv til den forslitte vitsetegningen hvor stup hadde hovedrollen. Sjangeren gjenoppsto først som politiske kommentartegninger og utviklet seg derfra videre til humoristiske memer på internett. Kvam fyller dette «grunne vannet» ytterligere med humor og friske idéer.
Figurer og tegn
Den engelskspråklige tittelen på utstillingen og verkene er to eksempel på hvordan Kvam orienterer seg ut mot verden. I forlengelsen av utstillingen finnes også fanzinen Fiscal Cliff, gitt ut av sveitsiske Nieves Books (med støtte fra Grafill). Dette er Kvams andre utgivelse på det kunstorienterte forlaget. Akkurat som i forløperen Drawings of People With Signs dreier Fiscal cliff seg om figurer og tegn.
Foruten en del paralleller til Espen Friberg, er det få som tegner som Kvam i Norge. Noe inspirasjon henter han muligvis fra den amerikanske serieskaperen Christopher Forgues alias C.F. – som også er tilknyttet Nieves Books. Teknisk skiller Kvams tusjtegninger seg fra Forgues’ vannfarger, men forholdet mellom farger, streker og tomrom i bildene er ofte likt.
Kunst- og designkollektivet Paper Rad er en annen relevant forbindelse til Kvams uttrykk samt norske Dongery. Det nostalgiskironiske universet er spesielt merkbart i Narves1biblioteket, som Kvam var med på å initiere i 2015. Deler av uttrykket er også til stede i årets utstilling.
Klipper som rammer
Presentasjonen i brune, abstrakt formede rammer hever opplevelsen av verkene. Ingen av dem er like, men alle har spisse former og ser ut som biter som har falt av klippen. Rammene er utformet av arkitektene Mira og Stina alias Søstra100, som blant annet tegner omslag for Bokvennen litterær avis. Den blå sidekanten på rammene gir en ekstra effekt som setter assosiasjonen i retning himmel og vann.
Formen på rammene gjør også at bildene ligner på frimerker, løsrevet fra hverandre, men med den samme funksjonen. Måten bildene er hengt opp på i utstillingen, danner et større bilde, som om det dreier seg om en tegneseriesekvens.
Kvam har tidligere gjort seg bemerket innen tegneserier, blant annet i antologien Forresten (Jippi Forlag) og gjennom egne fanzine-utgivelser på sitt eget forlag Foot Books. I akkurat denne utstillingen er det likevel vitsetegningen som er det mest relevante utgangspunktet. Samt Flash-spill og animasjonssnutter.
Fortidens Flash
Én gjentagende referanse hos Kvam er Flash-animasjonen Tha Cliff av xefpatterson fra 2007. Filmen viser et utall strekmenn som dør i forsøket på å hoppe over et stup. Tha Cliff peker igjen tilbake til dataspillet Line Rider, som ble et internettfenomen tilbake i 2006. Begge fenomener stammer fra før finanskrisen.
Trollmannen i Kvams tegning Michael Jordan and the shaman er én av figurene som peker tilbake til de tre filmsnuttene i serien Tha cliff. Kvams mest eksplisitte visuelle referanse til filmene er likevel de stiliserte strekene som forestiller sprekker og forvitring i fjellveggene. Tidvis danner disse strekene piktografiske og alfabetiske former i seg selv, som silhuetten av et fly eller bokstaven Y. Hvor mye tolkning man skal legge inn i slike tilfeldigheter, får være opp til den enkelte betrakter å vurdere. At Kvam leker seg med ikonografi og symboler, er likevel klart.
Høytsvevende titler
Der YouTube-klassikeren Tha Cliff bobler over med slapstick, blod og filmatiske referanser og filmspråk, gjenskaper Kvam konseptet med lag på lag av satire og samfunnsmessige kommentarer. Referansene går like gjerne til kunsthistorien som til populærkulturen.
Kvam fjerner seg fra Tha cliff med et tydelig fravær av blod i tegningene. Til gjengjeld tegner han inn andre kroppsvæsker. Figuren på Manneken Pis formulerer seg i skjønnskrift mens han urinerer. «I am a natural resource» står det med gul løkkeskrift mot himmelen. Synderen står med ryggen til som en annen tagger. Tittelen på verket er en referanse til billedhuggeren Hieronymus Duquesnoys sagnomsuste skulptur fra 1600-tallet. Én av historiene forteller at en liten gutt slukket lunten med sitt eget tiss da fiendtlige tropper forsøkte å beleire Brussel på 1300-tallet.
Visuell dekoding og lek
Skal man innvende noe mot utstillingen, kunne det vært at referansene først og fremst berører fortiden. Kvam leker seg med å dekode et visuelt språk fra perioden han var ung, og det hele krever en innforstått kjennskap til en spesifikk periode i den visuelle kulturen for å gi mening. Slik sett er det helt logisk at det er Grafill – Norsk organisasjon for visuell kommunikasjon som huser utstillingen. Utstillingens tittel gir uansett den nødvendige inngangen til bildene.
Kvam inkorporerer ellers nok av moderne problemstillinger i verkene. In the air omhandler miljøspørsmål knyttet til flygning. I åpningstalen sin forklarer Kvam at scenen viser en bondetamp i lufta som får uønsket seksuell oppmerksomhet fra flyene. Kanskje alternativet kan være å la være å fly? Et av høydepunktene i utstillingen er kunstverket Alpha and Beta, hvor det vestlige alfabet – og dermed alt språk og alle begreper – kastes på havet. Verket Dish Rock med stagediving på et publikum bestående av spisst bestikk og kjøkkenutstyr fungerer mer som lavpannehumor. Utfallet her kan umulig bli bra.
Den sosiale og politiske kommentaren synes å være hovedpoenget i Kvams lek. Satiren er spesielt treffende i verket Cruise, hvor det norske filmmiljøet lider under Hollywoods inntog:
Mens Tom Cruise befester posisjonen sin som filmstjerne godt forankret i det norske fjellet, styrter hele det norske filminnspillingsteamet mot avgrunnen.
Linjer
Tematikken med klipper og vann kan spores flere år bakover i Kvams kunstnerskap.
I DVD-kråkene, publisert i tegneserieantologien Forresten #31 (Jippi Forlag, 2017), drives byens kjekkeste mann, Johnsen, mot kanten av en klippe. «*Sukk* Rørende slutt …» utbryter den ene av kråkene mens mannen stuper i retning vannet.
Men det slutter ikke der. Johnsen surfer videre på bølgene.