Fastlåst i tilkallingslimbo

ANMELDELSE
Publisert 13/06/20
| Skrevet av Eline Bjerkan

Jobb

Omtale: Jobb

Tittel: Jobb
Tekst og tegning: Anders N. Kvammen
År:
2020
Forlag:
No Comprendo Press
Format: Bok med myke permer
Sider:
303
ISBN: 978-82-82550-82-6

I Anders Kvammens første tegneseriebok Ungdomsskolen (2016) ble vi kjent med forfatterens alter ego Aksel Kvam mens han kjempet seg gjennom tunge ungdomsår. I årets oppfølger Jobb erfarer hovedpersonen at arbeidslivet ikke nødvendigvis er noe enklere.

De to bøkene knyttes fint sammen ved at sistnevnte starter når Aksel er 14 år og får sin første jobb som reklamebud. Budjobben viser seg etter hvert å være både svært arbeidsom, dårlig betalt og vanskelig etisk forsvarlig. Det er bare forsmaken på en rekke jobber Aksel skal få bekjentskap med i de påfølgende 300 tegneseriesidene.

Vi følger ham gjennom ekstravakter i dagligvarebutikk, siviltjeneste hos en studentavis, vikar på varemottak, produksjonsavdeling og sporadiske butikkselgerjobber, som kundebehandler og som sesongarbeider på en gravlund. Arbeidet preges av dårlige vilkår: midlertidighet, uforutsigbare arbeidsforhold og misvisende stillingstitler. I tillegg er det sosiale arbeidsmiljøet stort sett ikke noe å skryte av. Mens Aksel kaver rundt i denne kaotiske tilværelsen, må han også finne seg steder å bo, pleie kjæresteforhold og forsøke å oppnå drømmen om å bli tegneserieskaper.

Side 190 fra *Jobb* (2020) av Anders N. Kvammen, utgitt av No Comprendo Press.
Side 190 fra Jobb (2020) av Anders N. Kvammen, utgitt av No Comprendo Press.

Mørke landskap

Kvammens strek er umiskjennelig for de som har lest førsteboka Ungdomsskolen. Han har en enkel og naivistisk stil, men tegningene er detaljerte nok til at landskap og karakterer fremstår med tilstrekkelig variasjon. Det at Kvammen aldri benytter seg av farger, men tvert imot fyller rutene med tette, sorte flater eller skraveringer, bidrar til et grovt og dystert visuelt uttrykk. Rutene er enkle å følge og er stort sett satt opp ved siden av hverandre på ryddig og strukturert vis, noe som kler resten av innholdet. De største visuelle avstikkerne består av enkelte store ruter som fyller en helside, mens en heseblesende hverdag gjerne kan oppsummeres gjennom mange ruter i miniformat. Med jevne mellomrom møter leseren på boksider som er utformet som attester fra alle jobbene Aksel slutter i. Etter hvert som jeg blar forbi flere og flere av disse attestene, blir det påfallende hvor generelle og upersonlige de er.

Side 18 fra *Jobb* (2020) av Anders N. Kvammen, utgitt av No Comprendo Press.
Side 18 fra Jobb (2020) av Anders N. Kvammen, utgitt av No Comprendo Press.

Det å lese Jobb kan oppleves som traurig og repetitivt, på samme måte som Aksels stillestående tilværelse er det. Sånn sett forplanter følelsen av resignasjon seg i meg som leser også, idet jeg forstår at heller ikke Aksels nyeste jobb – i likhet med de ni foregående – skal føre narrativet noe særlig videre. På den ene siden er det et virkningsfullt grep å få leseren til å erfare noe av den samme frustrasjonen som hovedpersonen opplever. På den andre siden krever dette at leseren er såpass investert at vedkommende ikke får et likegyldig forhold til fortellingen, eller at et vendepunkt oppstår innen leseren har gått lei.

Selv om Aksels tilværelse som kasteball i et nyliberalistisk arbeidsmarked vil være gjenkjennbart for mange, og samfunnskritikken er på sin plass, opplever jeg at tegneserien ikke helt klarer å innfri de sistnevnte punktene. Det handler i stor grad om dramaturgien i narrativet. Der hvor Ungdomsskolen bød på korte, men varierte og gripende sekvenser, tværer den over dobbelt så lange oppfølgeren ved de samme poengene igjen og igjen. I tillegg må jeg innrømme at jeg mister noe av sympatien overfor hovedpersonen underveis. Innimellom får jeg lyst til å riste litt tiltakslyst inn i Aksel; til og med de tingene som er i tråd med det han egentlig har lyst til å gjøre, som å gå på kunstfagskole og å søke opptak til kunsthøgskolen, virker som et ork.

Side 107 fra *Jobb* (2020) av Anders N. Kvammen, utgitt av No Comprendo Press.
Side 107 fra Jobb (2020) av Anders N. Kvammen, utgitt av No Comprendo Press.
Side 122 fra *Jobb* (2020) av Anders N. Kvammen, utgitt av No Comprendo Press.
Side 122 fra Jobb (2020) av Anders N. Kvammen, utgitt av No Comprendo Press.
Side 146 fra *Jobb* (2020) av Anders N. Kvammen, utgitt av No Comprendo Press.
Side 146 fra Jobb (2020) av Anders N. Kvammen, utgitt av No Comprendo Press.

Lys i tunnelen

Det går imidlertid bedre med Aksel idet han nærmer seg 30-åra, hvor han blant annet mottar et stipend for tegnere og får kontakt med et forlag. Her blir fortellingen mer dynamisk igjen, med mer driv og fylde og mindre platt repetisjon. Utfordringen er nok å behandle det selvbiografiske materialet på en kunstnerisk fengende måte. På den måten får man også børstet samfunnskritikken fri for navlelo, for å si det slik. Når det er sagt, peker Anders Kvammen på sentrale momenter ved både samtid og (arbeids)liv, og føyer seg dermed inn i en ikke så reint lite respektabel liste over norske tegneserieforfattere med lignende beskjeftigelse: Anja Dahle Øverbye, Steffen Kverneland, Inga Sætre og Lene Ask, for å nevne noen. Alle med gode penner og viktige stemmer som gir innsikt i litt mer av verden rundt oss.