}

Tegneseriemekkaet Angoulême

SAK
Publisert 17/02/19
| Skrevet av Morten Harper

Anders Kvammen presenterte i januar tegneseriene sine på Europas viktigste tegneseriefestival i franske Angoulême. Norge, Sverige, Danmark og Finland har felles salgsstand på festivalen og tilbyr speeddating mellom nordiske serieskapere og internasjonale redaktører.

Europas viktigste tegneseriefestival, Angoulême, er en overveldende opplevelse. Den siste uken i januar er byen i Cognac-distriktet, to og en halv time med hurtigtog sørvest for Paris, fylt over randen av 1500 tegneserieskapere og 200 000 besøkende. På byens teater er det «Concert de dessins», altså tegneseriekonsert. Det er påkostede utstillinger, blant annet på et stort, nasjonalt tegneseriemuseum. Vi går rundt i Hergés gate, Franquin-plassen og Moebius-bygningen – oppkalt etter kjente franskbelgiske tegneserieskapere. Husfasadene er malt med motiver fra tegneserier. Franske aviser og magasiner trykker side opp og ned med artikler og anmeldelser, og det er betydelig profilering i radio og tv.

Festivalplakatene tegnet av årets president Richard Corben og japanske Taiyō Matsumoto.
Festivalplakatene tegnet av årets president Richard Corben og japanske Taiyō Matsumoto.
Anders Kvammen foran den nordiske standen. Foto: Morten Harper.
Anders Kvammen foran den nordiske standen. Foto: Morten Harper.

Festivalen, som ble arrangert første gang i 1974, er både kunstnerisk interessant og tilbakeviser påstander om tegneseriens snarlige død som populærkultur. Opplagstallene på det franskspråklige markedet er fortsatt imponerende. Fjorårets bestselger Lucky Luke solgte nærmere tre hundre tusen av det nye albumet «Cowboy i Paris», og Riad Sattoufs tegneserieroman Fremtidens araber solgte over to hundre tusen (fjerde bind).

Norden i den nye verden

De siste årene har Norge, Sverige, Finland og Danmark samarbeidet om å presentere tegneserier på Angoulême-festivalen, og også på årets festival 24.–27. januar hadde de nordiske landene en felles salgsstand. Foruten Jippi Forlags Erik Falk og Espen Holtestaul i No Comprendo Press var blant andre serieskaperne Lars Fiske, Steffen Kverneland, Ane Barstad Solvang, Inga Sætre og Anders Kvammen til stede på festivalen.

Salgsstandene på festivalen er ordnet i flere store messetelt. Den nordiske standen er plassert i teltet Nouveau Monde sammen med noen flere land og regioner, samt det vi gjerne kaller indie-forlag, deriblant de ledende franske utgiverne l’Association og Cornelius. Her er utvalget variert, originalt og internasjonalt, man kan lett tilbringe en hel festivaldag her inne.

Anders Kvammen hadde som eneste norske serieskaper egen programpost på årets Angoulême-festival. Foto: Morten Harper.
Anders Kvammen hadde som eneste norske serieskaper egen programpost på årets Angoulême-festival. Foto: Morten Harper.

Anders Kvammen på seriescenen

I midtpartiet av det langstrakte Nouveau Monde-teltet er det en scene der et nordisk program preger festivalens åpningsdag med live-tegning og intervjuer. Her har Anders Kvammen, som eneste nordmann, en av programpostene. Han blir intervjuet på engelsk av den finske serieskaperen Mari Ahokoivu, og samtalen tolkes til fransk. Kvammen snakker om den prisbelønte debutboken Ungdomsskolen og sin kommende bok om alle de jobbene han har hatt siden han var guttunge, som han egentlig ikke har hatt lyst til å ha.

Rett etter presentasjonen på scenen spør jeg Kvammen hvordan han opplever møtet med Angoulême.

– Det er rart å sitte hjemme og føle seg unik og så komme hit og se at det er tretten på dusinet i samme stil som meg. Men det er også fantastisk å være her og se hva som rører seg internasjonalt. Det er godt å se hvor profesjonalisert og strømlinjeformet festivalen er, forteller Kvammen.

Hva slags forventninger har du til oppholdet?

– Jeg vil spore opp tredje boken av Fante Bukowski, jeg så at Noah Van Sciver skulle være her. Han har jeg sansen for, sier Kvammen om den amerikanske serieskaperen som ikke er helt ulik ham selv i fortellermåten. Han legger til:

– Mest lar jeg humla suse og tar det som det kommer. Dette er et avbrekk for meg som driver og gjør ferdig neste bok, Jobb. Den skal komme i mai.

Svenske Fredrik Strömberg, gjennom mange år leder for interesseforeningen Seriefrämjandet, er primus motor for det nordiske programmet på Angoulême-festivalen. Foto: Morten Harper.
Svenske Fredrik Strömberg, gjennom mange år leder for interesseforeningen Seriefrämjandet, er primus motor for det nordiske programmet på Angoulême-festivalen. Foto: Morten Harper.

Speeddating for serierettigheter

Svenske Fredrik Strömberg er primus motor for det nordiske programmet. Han har gjennom mange år ledet interesseforeningen Seriefrämjandet og har rundt tjue års fartstid i Angoulême. Strömberg mener det er nødvendig at de nordiske landene har felles stand og opplegg, som finansieres av statlige myndigheter i de fire landene.

– Det er viktig å være her hvert eneste år. Det viser at vi er pålitelige for de franske forlagene, påpeker Strömberg og fortsetter:

– Programpostene har effekt ikke bare for de som kommer og hører på. De gir synlighet i programkatalogen og løfter opp de nordiske serieskaperne på nivå med de franske og internasjonale.

Nordicomics, som samarbeidet kalles, arrangerer også en redaktørfrokost der franske og andre forlag i Angoulême inviteres til å møte aktuelle nordiske serieskapere. Strömberg kaller det speeddating for serierettigheter. I tillegg er en fest ved den nordiske standen fredag kveld, etter stengetid, blitt en populær tradisjon i Nouveau Monde-teltet.

Signeringer er en viktig del av Angoulême-festivalen. Her er Edmond Baudoin (bakerst) og Jean-Marc Troubet (Troubs) i aksjon hos det ledende franske alternativforlaget l’Association. Standen var i det samme festivalområdet som de nordiske landene. Foto: Morten Harper.
Signeringer er en viktig del av Angoulême-festivalen. Her er Edmond Baudoin (bakerst) og Jean-Marc Troubet (Troubs) i aksjon hos det ledende franske alternativforlaget l’Association. Standen var i det samme festivalområdet som de nordiske landene. Foto: Morten Harper.

Pris til mangadronningen Rumiko Takahashi

Amerikanske Richard Corben var årets festivalpresident, etter at han i fjor fikk Grand Prix, som er en honnør til en serieskapers samlede verk og betydning. Corben ble derfor gjenstand for en stor utstilling i byens museum, som viste hans fantasyserier med malerisk detaljrikdom. Det var også utstillinger med blant andre italienske Milo Manara og israelske Rutu Modan.

En av festivalens mange utstillinger var *Un théâtre tragi-comique*, et tragikomisk teater, med israelske Rutu Modan, ved Hôtel Saint Simon, 24.–27. januar 2019. Foto: Morten Harper.
En av festivalens mange utstillinger var Un théâtre tragi-comique, et tragikomisk teater, med israelske Rutu Modan, ved Hôtel Saint Simon, 24.–27. januar 2019. Foto: Morten Harper.

Festivalen har tidligere fått mye kritikk for mangel på kvinnelige prisvinnere. I år gikk Grand Prix til japanske Rumiko Takahashi, kjent for den humoristiske fantasyserien Ranma 1/2. Angoulême-festivalen deler også ut Europas gjeveste tegneseriepriser. Beste album ble My Favorite Thing Is Monsters av amerikanske Emil Ferris, som var gjest på festivalen. Prisen for beste fortsettelsesserie gikk til Dansker av danske Halfdan Pisket, tredje og avsluttende bind i Piskets fortelling om sin egen far. Dermed ble det nordisk seier i Angoulême.